Nowadays?

Sharing stories, works, ideas, & news

New in this Blog:

[My Story] AQIQAH Puteri kecil

Memang niat awalnya, mahu aqiqahkan anak pertama pada hari ke-7 & langsung diberikan namanya pada hari tersebut. Tapi kerana banyak halangan & masalah yang tidak dapat diduga tarikh itu kemudiannya dianjak ke tarikh yang lebih sesuai iaitu pada 3 Julai 2011...InsyaAllah..


Nama diberi 'RAISHA BATRISYIA' timbul pada hari ke-7 selepas 6 hari kelahiran sibuk ahli famili memberikan pendapat yang masing-masing perlu diambil perhatian.


HUKUM aqiqah ini ialah 'Sunnat Muakkad' yang sama dengan ibadah qurban.

DAGING AQIQAH- Ianya disunatkan supaya dimasak terlebih dahulu dengan sedikit rasa manis serta adalah sunat bagi orang yang beraqiqah memakan sebahagian kecil daripada daging binatang.

SYARAT SAH aqiqah ialah berniat aqiqah ketika menyembelih & binatang yang bakal disembelih berkaki empat (kambing, biri-biri, kibas, lembu, kerbau dan unta).

[INFO] Cara-cara memiliki rumah idaman

Gambar di Taman Bandar Senawang
Memiliki rumah idaman bukanlah perkara mudah. Banyak faktor yang perlu diambil kira sebelum dan semasa membeli rumah:
1.    Pemilihan Lokasi Rumah.
a)    Faktor logisitik; jarak dengan tempat kerja, kedai, sekolah dll fasiliti yang dapat mengurangkan kos pengangkutan.
b)    Lokasi perlulah strategik - potensi tempat untuk membangun supaya harga rumah dan kadar sewa meningkat pada masa depan.
c)    Fakto sosial; seperti majoriti penduduknya sebangsa atau seagama, supaya senang urusan amal ibadat, berjamaah, kenduri kendaraan dsb.
2.    Pemilihan Jenis Rumah.
a)    Jenis rumah seperti banglo, teres, berkembar, apartmen, kondominium, ‘studio apartment’, ‘service apartment’, ‘townhouse’,atau SOHO mengikut yang mana sesuai dengan pendapatan.
b)    Saiz rumah yang sesuai dengan saiz keluarga kita. Keluasannya lot rumah dan 'built-up area'.
c)    Jenis hak milik, pajakan atau kekal.
3.    Pemilihan Pemaju.
a)    Pilihlah pemaju yang mempunyai history & trek rekod yang baik agar tidak tertipu dikemudian hari.
b)    Syarikat pemaju yang telah establish selalunya berurusan dengan pembeli secara professional & tidak banyak kerenah, lebih-lebih lagi bagi yang mempunyai ISO 9000 adalah lagi baik.
4.    Pemilihan Peguam.
a)    Lawyer Pemaju untuk urusan perjanjian jual-beli (S&P).
b)    Lawyer Bank untuk urusan perjanjian pinjaman.
5.    Pemilihan Bank.
a)    Pinjaman dari mana-mana bank yang menawarkan housing loan samada panel yang dilantik oleh pemaju atau dicari sendiri.
b)    Pilihlah bank yang menawarkan pakej terbaik, dari segi jumlah pinjaman, interest rate, tempoh bayaran balik dsb. Samada cara Islamik atau konvesional. Biasanya boleh loan 90% dari harga rumah dan ansuran bulanan 1/3 dari pendapatan bulanan kita.
c)    MRTA – Insuran untuk cover loan (wajib) – boleh bayar cash atau masuk dalam loan.
d)    Insuran kebakaran, kena bayar tahunan (yearly).
6.    Pengeluaran KWSP.
a)    Pengeluaran KWSP boleh dibuat untuk membeli rumah pertama atau rumah kedua dengan syarat sudah-syarat yang tertentu.
b)    Amaun perbezaan di antara harga rumah dengan jumlah pinjaman dan tambahan 10% daripada harga rumah ATAU Semua simpanan dalam Akaun 2
c)    Dokumen yang disyaratkan untuk pengeluaran seperti i)  Borang Permohonan KWSP 9C (AHL), ii)  Kad Pengenalan Malaysia (MyKad), iii)  Buku Bank/Penyata Akaun Simpanan, iv) Surat Perjanjian Jual Beli, v) Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan & Surat Perjanjian Pinjaman Perumahan/ Borang Gadaian 16A/ Surat Ikatan Serahhak (’Deed of Assigment’) (sekiranya pinjaman melebihi setahun), vi)  Bukti pertalian iaitu Sijil Perkahwinan/ Sijil Lahir(ibu-bapa, suami-isteri, adik-beradik atau anak-anak).
7.    Lain-lain hal.
a)    Jaga-jaga dengan ‘late payment interest’. terjadi kerana kesilapan pemaju sendiri, pihak bank atau pembeli, jika berlaku kelewatan on progressive payment pemaju tetap akan caj atas pembeli 10% dari jumlah bayaran yang lewat. Terkandung dalam S&P ” Without prejudice to the Vendor’s right under clause...etc ” .
b)    Sebarang surat-menyurat daripada pemaju, bank atau lawyer perlu disimpan dengan baik untuk rujukan atau sebarang permasalahan dikemudian hari.
c)    Tempoh S&P biasanya 2-3 tahun. Pihak pemaju akan cuba sedaya upaya untuk siapkan rumah dan serahkan kunci dalam atau sebelum tempoh itu tamat, walaupun rumah itu belum layak diduduki (belum dapat CF/ CCC) untuk mengelakkan dari melanggar perjanjian dan membayar interest kepada pembeli. Yang menjadi mangsanya pembeli juga sebab selepas handing over, loan dah kena bayar penuh tapi rumah tak leh duduk.
d)    Selepas dapat kunci, periksa rumah betul-betul, sebarang kerosakan perlu diajukan kepada pemaju sebab masih dalam waranti.

Sumber asal: http://epanduan.wordpress.com/2009/11/25/cara-membeli-rumah/

Click my Nuffnang!

English Premier League Injury Table

Related Posts with Thumbnails

Contributors

Followers

Click dude..!

Chat with me!

ShoutMix chat widget

My Blog List

Others

Hits Since April 8, 2009! Free Hit Counter by Pliner.Net